kedengkedeng.... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Marja - WaarBenJij.nu kedengkedeng.... - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Marja - WaarBenJij.nu

kedengkedeng....

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

14 Januari 2015 | Cambodja, Khett Batdambang

14 januari.

Pahna was er vanochtend al bijtijds: ik zag m al staan toen ik even verderop bij de laundry onze was wilde ophalen, half 9!
Man van de tijd...
Hij heeft ons vandaag wat highlights uit de omgeving van Battambang laten zien.
Om 9 uur vertrokken richting bamboo train: dikke toeristische attractie die je mee moet maken. In een half uurtje laten we ons op een 3m lang houten frame, bedekt met bamboo, op een enkelspoortje nog aangelegd door de fransozen, vervoeren. Ieder frame wordt een norry genoemd en wordt aangedreven door een dieselmotortje. Als er een tegenligger komt, zet 1 vd 2 zn kar naast het spoor en laat de ander passeren.....easy!
Op t eindstationneke nog even een oude, vergane glorie steenfabriek bewonderd met een local meisje wat goed engels sprak. Ze drong zich niet op, had interessante dingen te vertellen en ze had ook een stalletje met wat dasjes en gerei. Ik heb, zonder barging!, een leuke sjaal voor Hans gekocht. Ze had t verdiend..
We tuffen met een vaartje van zo'n 35 km weer terug.

Verder door naar de enige winery die Cambodja rijk is, en zo moet het ook blijven! Wat een waste of bottles! Man..en daar vragen ze nog 15 usd voor! Er wordt 3x per jaar geoogst en gebottled, hoe kan daar iets goeds van komen! Ik moet natuurlijk de proef op de som nemen. Hans waagt zich er niet aan. Proefpakketje bestond uit brandy, rode wijn, druivensap en gembersap. T gembersap was verrukkelijk en ik kan in ieder geval zeggen dat ik Cambodjaanse rode wijn op heb.

Op naar de red hot chilipeppers voor wat kiekjes en natuurlijk weer een watje...
Deze keer heel high op n mountain. N stevige klim maar afzien is ,voor korte duur ,fijn na zo'n dag tuktukken. Boven worden we door andere toeristen gewezen op n cave die we anders nooit ontdekt hadden. Vonden wij t mooiste op de hele berg..

Tot slot nog een bezoekje gebracht aan een authentieke ricepapermaker. Leuk dachten we: hier wordt dus het rijstpapier gemaakt waar onder andere ook fotoboeken van gemaakt worden..of zoiets.
Vergissing! We hebben er gezien hoe de flinterdunne rijstvelletjes gemaakt, gedroogd en verwerkt worden tot de fresh of fried springrolls! Smullen...want ook hier moest natuurlijk het eindresultaat getest worden..

We hebben een paar mooie dagen in Battambang beleefd, tis een mooi rustmoment tussen S.R en P.P.
graag hadden we nog een tour geboekt bij Soksabike ( info bij choco l'art cafe, waar ze ook heerlijke koffie en chocoladetaart hebben!), maar onze tijd zit erop hier....

we gaan de hectiek van Phnom Penh opzoeken...

• 16 Januari 2015 - 00:26

Diny Van De Loo :

Hoi Marja en Hans,
    Ziet er goed uit , Cambodja. Geniet nog van deze mooie reis. Gr Ad en Diny

• 16 Januari 2015 - 16:20

Annie:

Hoi Marja en Hans,

Leuk om je verhalen te lezen.