de pontjesroute van Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marja - WaarBenJij.nu de pontjesroute van Phnom Penh - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Marja - WaarBenJij.nu

de pontjesroute van Phnom Penh

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

18 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

18 januari.

Hieperdepiep... ik ben jarig!
Vandaag hebben we 2 fietskes gehuurd bij t guesthouse. Ennnn...Hans is vandaag mijn touring guide! Dat beloofd een mooie dag te worden alhoewel ik t wel een beetje spannend vind! Hij heeft gister een veerboot zien vertrekken naar de overkant van de Mekong, of eigenlijk is het t punt van samenkomen van Tonle Sap en Mekong. Ja....maar waar komen we dan terecht! En daar zijn we dan weer beland op ons Jin&Jang punt! Laat dat maar aan Hans over....
Bij de boot is het een drukte van jewelste, zondag. Er varen 6 veerboten, tis een komen en gaan van volgepakte boten.
Aan de overkant hebben we even een deja-vu: De aankomst op t vasteland na Don Det in Laos bezocht te hebben. En er zullen nog heel veel meer van dit soort "havens" zijn.
We fietsen over rode asfaltwegen een tijd langs de mekong: t dorpse straatbeeld, bananen en mangoplantages. Bezoeken een tempel waar die ochtend een ceremonie is geweest: tis nu een rommelig maar nog heel kleurrijk geheel. We kopen een grote hostie ( das lang geleden dat ik die op heb! ); vers van de pers. We stoppen regelmatig voor foto's en moeten uiteindelijk de weg vragen: waar loopt die pontjesroute??? Communiceren is moeilijk, engels is een vreemde taal. Op t juiste moment vragen we de vrouw van de kapper de weg naar t pontje en....jawel met gebaren kom je een heel eind, we waren vlak bij het smalle zandpad naar de opstapplaats.....lucky we!
Mijn touring guide twijfelt even of t wel t juiste eiland is, waarop we aan zullen komen. Geen probleem, we doen t: voor 500 riel p.p. zijn we zo weer terug...
Maarrrr dat was niet nodig: aangekomen stond er zelfs een wegwijsbordje met daarop "silking village". Ons einddoel.
Over dit prachtige eiland fietsen we over landweggetjes, langs boerenakkers. Kinderen joelen "hello" , "what is your name?"...we zijn een bezienswaardigheid.
In eerste instantie dachten dat dit weer een van de vele toeristische attracties was; we hebben er al meer in Azie bezocht...
Maar dit was leuk! We hebben ons door een gids het proces van de zijderups tot de zijden sjaal laten uitleggen, met beeld, zo interessant!
Hans helpt me nu even: t gaat om motten. Als ze omgaan van rups naar mot dan worden ze verzamelt, de mannetjes bij de vrouwtjes. Ja ....en wat komt daarvan: ze leggen eitjes en gaan dan dood. De eitjes worden op een schaal gelegd en als ze uitkomen worden er bladeren bij gelegd: het is de bedoeling dat ze zich dik vreten. Ze groeien uit tot dikke larven, en kleuren van wit naar geel. Als ze geel kleuren worden ze uitgezet in een takkenbosje. De rups spint in een dag tijd een cocon. De cocons worden met rups erin gekookt. Van een cocon kan wel 300m. draad komen. En zo'n 100 cocondraadjes samen vormen een draad die dik genoeg is om te weven. De rups wordt lekker verorberd! Tis maar een weet.....het hele proces duurt een maand.

We fietsen verder, op Hans zn ingebouwde gps, over n smal ijzeren bruggetje en even later met ons laatste pontje (ook t duurste 1000 riel p.p.=20 cent). We belanden weer in de hectiek van de stad: dit eiland is ook bijna volgebouwd met kolossen van hotels. Over een giga brug belanden we in de stad. We houden links aan om zo snel mogelijk weer langs t water te kunnen fietsen. We eten er libanees (van zo'n hostie zit je niet lang vol...).

Het was een fijne verjaardag die ik afgesloten heb met een ontspannende voetmassaaaasss.

• 19 Januari 2015 - 12:11

Madelon:

Wat een geweldige tocht! Dat hele proces van de zijderups hebben wij in Thailand gezien. Werd er ook zijdegaren gesponnen?
    Ik zie dat jullie geproost hebben op Marja's verjaardag. Geen verkeerde omgeving om je verjaardag te vieren. En jullie hebben beter weer dan wij toen we er waren. Nog veel plezier

• 19 Januari 2015 - 14:10

Thea:

Proficiat met je jarig zijn! N dag met vele verrassingen. Leuk en sportief om de route fietsen.
    heeel lang geleden waren we ook op t eilandje. We keken toen naar klassieke camb
    dansvoorstellingen. Deze zijn nu ook in het nat.museum te zien.

• 19 Januari 2015 - 20:32

Annie:

Marja nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetjes van ons

• 20 Januari 2015 - 12:30

Ans En Peter:

Marja, nog proficiat en wat genieten we van jullie verslagen, nog veel plezier. x

• 20 Januari 2015 - 17:14

Jan:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ! Dat er nog vele moge volgen in goede gezondheid, op telkens een ander continent !
    Ik vind jullie reisverslagen erg leuk, we belven het een klein beetje met jullie.
    Groet, Jan